zondag 10 januari 2016

10 januari - Zondag

Vanmorgen mocht ik de preek houden in het provinciestadje waar ik met Iwan verblijf. De kerkdienst staat gepland voor 10.00 uur. Maar zo strak houden zij zich hier niet aan. Het is ongeveer 10 minuten later dat we gaan beginnen.Eerst wordt Psalm 27 gelezen met enkele opmerkingen. Vervolgens is er zingen dat afgewisseld wordt door gebed. Dan is het de buurt aan mij voor een korte introductie van mijn familie en kerk. De predikant leest uit Mattheüs 2:13-21 en vertaalt vervolgens mijn preek van uit het Engels in het Arabisch. De kerntekst is dat God Zijn Zoon riep uit Egypte.

Na ontmoeting met gemeenteleden onder genot van koffie en thee, hebben we er ontmoeting met de vorige predikant die hier 38 jaar heeft gestaan. In zijn tijd mocht de gemeente groeien.
Vervolgens kregen we de lunch aangeboden bij een ouderling van een gemeente aan de oostelijke kant van de Nijl. Zijn zoon die ook aanwezig was, werkt op het Evangelisch Theologisch Seminarie in Caïro. Zijn dochter is verloofd met de zoon van de oudste waar we gisteravond hebben gegeten.
Iets na vier uur waren we weer bij het zeer eenvoudige appartement van de predikant. Een uurtje rust, voordat we op bezoek gaan bij de zondagsschool. 




Na de zondagsschool was de avonddienst. Hier de hoofddienst omdat velen overdag moeten werken. Opnieuw mocht ik voorgegaan. De Schriftlezing was uit Handelingen 18:24-28. In de dienst heeft Iwan zich voorgesteld en hebben
we samen een lied gezongen in het Nederlands.
Na de dienst was er een gesprek met de kerkenraad. Daarna volgde de avondmaaltijd om 23.20 uur. 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen